Ad Verbrugge – Immanuel Kant

Afgelopen maandag, 22 april, was het 300 jaar geleden dat Immanuel Kant werd geboren. Ik zag een filmpje waarin Ad Verbrugge kort en bondig de filosofie van Kant uiteenzette.

Verbrugge had het over kritiek op Kant, maar voor zover het gaat om kritiek, gaat het m.i. om dingen die Kant niet gezegd of beschouwd heeft. En dan is mijn gedachte: Kant is niet compleet, maar schiep ruimte om verder te bouwen. Ook een kritiekpunt van Verbrugge is de mechanisering van het wereldbeeld – wat voor mij veel meer een tijdsbeeld is dat al bij Newton begon. Bij Kant ervaar ik juist de ruimte om de wetenschap zelf als iets mechanisch te beschouwen: een instrument in de handen van mensen. Mijn conclusie is dat Kant bij Verbrugge overeind blijft. Een vraag die ik meeneem is welke plek ik Kant geef als ik een onderwerp als de ecologische crisis verder uitwerk.

<< Patrick Chatelion Counet | John Lennox >>

3 reacties

  1. […] << bridging design & ancestry | Ad Verbrugge – Immanuel Kant >> […]

  2. […] << Ad Verbrugge – Immanuel Kant | De Jong (6) Carnivora >> […]

  3. Marcus Willaschek schreef een alom geprezen intellectuele biografie over de verlichtingsfilosoof: Kant. De revolutie van het denken. Enkele citaten: Maar dankzij Rousseau ziet hij dat ‘gewone’ mensen net zoveel waarde hebben als geleerde mensen. Dat was een keerpunt in Kants filosofie, want vanaf dat moment zijn zelfs de meest abstracte, theoretische werken gericht op twee doelen: ten eerste de moreel ideale wereld, en ten tweede de wereldvrede.” En: Hij schreef voordat het idee dat taal onze ervaring van de wereld vormt in zwang kwam, en ook voor Hegel, die het idee had dat ons perspectief afhankelijk is van onze positie in de geschiedenis. En: Kant maakte consistent, gedurende dertig of veertig jaar, in allerlei lezingen en geschriften, opmerkingen die we nu racistisch noemen. En: “Het probleem hier is dat Kants morele theorie gebaseerd is op rationaliteit. Menselijkheid is voor hem het vermogen tot rationaliteit. Dat betekent dat ‘iedereen is evenveel waard’ niet noodzakelijkerwijs slaat op elk lid van de menselijke soort, maar op ieder rationeel mens.

Plaats een reactie